Որոնել

четверг, 13 сентября 2018 г.

Հենրիկ Էդոյան․ բանաստեղծություններ

Հենրիկ Էդոյան (1940)






















Քո վերջին աղոթքի մեջ
    
Թեև սա անկում է, սակայն քո առջև
փայլում է մի կեսօր: Փողոցի աղմուկից
ձայներ են ներս մտնում և բերում պատկերներ
քո պարտությունների քաղաքից ամպամած, 
ուր մի գնացք դուրս ելավ կառամատույցից:

Այլևս նա չի գա: Ինչ անցավ` անցավ, 
և ժամանակի քամին աղմուկով
բացում ու փակում է պատուհանների
փեղկերը մեկ առ մեկ, 
ցնցում հիշողության սյուները բեկբեկուն, 
որպեսզի ցույց տա քեզ` թե որտեղ ես դու, 
որպեսզի ասի քեզ` թե սա վերջն է միայն
և չունես դու նոր սկիզբ, 
որ նորից հայտնվի
քո վերջին աղոթքի մեջ
առանց բառերի: 

***

Իմ վայրը չի փոխվում

Երեկոն ուսիս վրա թողնում է ստվերներ: 
Ուսս թաց է նրա հպումից: Հեռավոր
հորիզոններ, որ դողում են իմ ապրած
օրերի վրա, գծում են շուրջս
ծանոթ պատկերներ, որոնց մեջ դեռ իմաստ կա, 
շարժում կա և մի այլ
հնարավորություն: Նրա հետքերը
պսպղում են վրաս ինչպես աստղերը
կիսամութ արվարձանի
հողե տանիքներին, ուր խոտն է աճում:

Նա գնում է ինչպես հիվանդի այցելուն,
երբ դուրս է ելնում հիվանդանոցից: 
Երկու իրականության ափերի միջով
հոսում է մի գետ: Ես այստեղ եմ, իմ նույն
տարածության մեջ: Իմ վայրը չի փոխվում, 
սոսկ օրերն են փոխվում, որոնց արանքում
ես փորձում եմ ապրել
և գտնել խոսքեր աշխարհի համարժեք
չափերի համար: 

***

Թեև բոլորն էլ մայրամուտի ցած իջնող
վարագույրի տակ
մենակ են, միայնակ, 
փողոցում, տան մեջ, հրապարակում, 
բազմություն, որի մեջ մի սիրտ է գլորվում
և կասկածամիտ մի կին է չքանում –
տվեք ինձ մենություն:

Հայրը և մայրը շրջում են զբոսայգում
երեխաների հետ, 
նստում կարուսել, նկարվում միասին, 
հետո թեյ են խմում լճակի ափին: 
Առանց հրաժեշտի ծառերը ոտք են դնում
գիշերվա շեմից ներս: 
Երաժշտությունը փնտրում է Աստծուն
և նրան չգտնելով
կարկամում օդի մեջ: Տվեք ինձ մենություն
փողոցում, տան մեջ, հրապարակում, 
ուր շեղված մի գիշեր իր հետքն է թողնում
մարդկանց դեմքերին: Լուսինն անցորդներին
նետում է արծաթե իր դրամները: 
Կիսաբաց պատուհան, որ խոստանում է
մթին գաղտնիքներ: Երկնային անկողին
և մի հիպնոսի խոստովանություն: 
Այսքանից հետո` մենություն: 

***

















Ինչպես երեխան

Ինչպես երեխան է ձեռքը երկարում
խաղալիքներին, իրերին, ամեն ինչի, որ իր
շուրջն են դրված, ես այդպես ձեռք եմ տալիս
անցյալի ստվերներին, այն բոլոր նկարներին,
որոնք ինձ են նայում իմ հիշողության
դեղնած պատերից: Նրանք ավելի
կարծր են ու շոշափելի, քան առարկաները,
իրերը, բոլոր
խիտ մարմինները, որոնց երեխան
ձեռք է երկարում
և հանկարծ արտասվում –
բարձրաձայն, մինչև վերջ,
մինչև ճիգերի
անկումը վերջնական
տիղմի մեջ հավերժության:

***

Ովքեր քեզ համբուրել են, ովքեր չեն համբուրել,
որոնց դու համբուրել ես կամ միայն
երազել, արդեն չկան, արդեն
քնել են անհայտի մեջ: Դու, որ պահում ես ինձ,
կառավարում իմ բոլոր մտքերն ու շարժումները,
թող մի անգամ շոյեմ
նրանց գլուխները, ասեմ այն, ինչ չեմ ասել,
պատմեմ իմ միայնակ
օրերի մասին: Իսկ քամին կատաղի
սուլում է դրսում: Ամեն ինչ նույնն է,
ոչինչ չի փոխվել: Մի փակ պատուհան,
որ ես բացում եմ փողոցի վրա:
Ուրիշ քայլ չունեմ:

***

Ապակե աշխարհներ

Նայիր, թե ինչպես է թռչունը իջնում
ծառի ճյուղի վրա, կանաչ ու կենսախինդ
տերևների մեջ, ինչպես է կեսօրը
բողբոջում ձեռքի մեջ մի երեխայի,
որին թեև չորս կողմից սաստում են, վախեցնում,
բայց նա ձեռքը մեկնում է արևի շողին
և ծիծաղում է: Մի ձեռք նրա առջև
դնում է քառակուսի
մի համակարգիչ, պոկում ծառի ճյուղը
թռչունի ոտքի տակից,
և ձեռքը երեխայի
դիպչում է էկրանի սառը ապակուն:
Ապակե աշխարհներ, որ կոտրվում եք մի թեթև
հարվածից, ձեր փայլը ստվերն է սոսկ
հանգչող արևի, որ ընկնում է հորիզոնի
մութ ջրերի մեջ,
և չքանում են թռչունն ու երեխան:

*** 
















Օգոստոս

Արևը սրբում է ուսերս հոգնությունից –
ես այստեղ մնալ չեմ կարող, որովհետև
ամառն ասում է – «Հավաքիր իրերդ,
գնանք այստեղից, արդեն ուշանում ենք»:
Սա իմ ժամանակն է,
իսկական ժամանակը –
կատարելու այն, ինչ պետք է կատարվեր,
եվ ասելու այն ինչ պետք է ասվեր:
Խոսքի ժամանակը,
փրկության ժամանակը,
բարձրացումը սիրո հզոր թևերի –
ապրելու ժամանակը,
եւ վերջապես կատարյալ
իմ կյանքի ժամանակը,
պսակի մեջ Կույսի համաստեղության:

***

Գնալով ավելի դժվար է դառնում

Գնալով ավելի դժվար է դառնում
պոեզիա գրել
կամ ապրել` հայացքդ աշնան նուրբ շողին
կամ Ավետարանի
բացված էջերին: Գնալով ավելի դժվար է քայլել
փողոցում, ուր չկան ծանոթ բարեկամներ,
և ամեն մի խոսք,
ամեն լռություն
դառնում է չարագուշակ
մոռացության քող:
Գնալով ավելի դժվար է դառնում
տողերն իրար կապել,
միացնել նրանց
զգացմունքի, մտքի և կամ աբսուրդի
անտես շղարշով,
իրերը դառնում են ավելի քմահաճ,
պահանջում ավելի ինքնուրույնություն,
ազատ խոսք, շնչառություն,
իսկ քար-բետոնե
հսկա քաղաքի
քիմքը պահանջում է նկարագրություն,
կամ նմանություն,
անմիտ խոսք, անշարժ քայլ, հենց այնպես
կատարվող զգայախաբկանք,
ճակատին սրբիչը
հոգնած ամոքումի:
Գնալով ավելի դժվար է դառնում
հանդիպում,
բաժանում,
հրաժեշտի խոսք,
խոստովանություն,
խոսքերը խամրում են, ինչպես մաշված – մեռած
թղթադրամներ,
ինչպես հին շենքերի պատերին կախված
հուշատախտակներ,
գնալով ավելի դժվար է գիրք կարդալ
քառակուսի աչքի առջև հեռուստացույցի,
հաշվել պատկերներն անցյալի, ձեռք տալ
հուշերի շրջանակին, որտեղ ապրում է
սիրտը` սեղմված
հայտնության ձեռքի մեջ,
որ երբ բացվում է աշխարհը հանկարծ
դառնում է մի թռչուն
և իջնում ուսիդ:
Գնալով ավելի դժվար է դառնում
նստել հենց այնպես,
նայել պատուհանից,
տեսնել թե ինչպես է օրը վերջանում
շենքերի տանիքներին
և թե ինչպես է բաղեղը մագլցում
պատն ի վեր` դեպի
քղանցքը Արարչի,
և թեև ընկնում է կես ճանապարհին,
բայց մի ձեռք նույն պահին բարձրացնում է նրան,
տանում դեպի վեր,
դեպի բաց երկինք:

***

Մարմարե ձեռքերով մարդիկ են մոտենում
և կտրում են քեզ անցյալից,
որտեղ ապրում ես դեռ:
Տանջանքը հույս է ծնում,
նա արյունն է շարժում մի մեռած երակի մեջ:
Քեզ մոռացություն են նրանք խոստանում` իբրև թե ազատում
քո նախկին պատկերներից, և քեզ սպանում են իրենց
մտքերի սպանդանոցում:

Արթնություն` միակ ուղին անվախճան քնի:

Ես քեզ կորցրել եմ` որպեսզի նորից գտնեմ, և քեզ գտել եմ,
որպեսզի չկորցնեմ` իմ երազի մեջ, իմ կողքին,
իմ շուրջը, իմ աներևույթ ճանապարհի վրա,
ուր երկու հրեշտակներ բոցավառ սրերով մեր անցումն են
հսկում:



Комментариев нет:

Отправить комментарий