Որոնել

пятница, 30 ноября 2018 г.

Արմինե Բոյաջյան․ Չհունական ողբերգություն․ հատված «Նկարում եմ Նապաստակ (location- ծառի տակ)» գրքից






















Պատրանքը մեռնում է, երբ կացիններն են ապրում:
Պատրանքը չի մեռնի, եթե չսպանեն նրան:
Ոչի´նչ չի մեռնի, եթե սպանո´ղ չլինի:
Կան նարնջագույն կացիններ, որոնք գեղեցիկ են, բայց հորինված սպանելու համար: Հերոսներ կա´ն, որովհետև ամեն քայլի մեզ խեղդում է վեհի համար մեռնելու անհրաժեշտությունը. օղակ է դարձել: Բոլոր օղակ դարձած լաթակազմ պարանները կախված են օդից, օդով, օդի մեջ… Հերոսն այն մեռնողն է, ով մեռնելուց հետո ավելի´ է ապրում: Քրիստոսը մեռավ ճի´շտ այդպես: Մենք մահն ընկալում ենք որպես կործանում: Մինչդեռ  դա վերջ է հերթական: Մաթեմատիկան ամեն ինչ հուշում է հարաբերությունների, կառուցվածքների ու հաջորդականությունների մասին: Մաթեմատիկան կարևորում է այն ակնոցը, որով դու նայում ես հատվածներին, ուղիղներին, օղակներին, պարաններին ու կացիններին: Մեզնից ամեն մեկը կարող էր ծնված լինել ի բնե անոտ, անձեռք, անշրթունք, առանց հիշողության, անգիտակից, առանց քաղցելու բնազդի,  առանց հոտառության: Բայց այդպես չեղա´վ: Անցյալը տեսնելը պարգև է: Պարգևը չեն վաստակում, այն շնորհվում է: Ես վերանում եմ ռեալից, երբ մտքով տեսնում եմ, թե Տերն  ինչպես է ինձ սարքելիս մի պահ կանգ առել, հոգիս վերցրել ափի մեջ ու մտածել` «ո՞վ լինի սա»: Ես ծնվեցի սիրուն, կապրեմ սիրուն և ուզում եմ սիրուն մեռնել: Ուստի խնդրել եմ ինձնից հետո ապրողներին սառած «ինձ»-ս փայտե տուփի մեջ չդնել: Մոխիրը թեթև է, ազատ, սիրում է քամիներ: Նախշազարդ ու բարակավիզ սափորներ կան, որոնք գեղեցկացնում են մահը: Քահանաները սարսափած են: Նրանց սերտած վարդապետությունը մերժում է դիահրկիզումը, որովհետև սպասում են Քրիստոսի երկրորդ գալստին, երբ  մեռելները կենդանության շունչ կառնեն: Նեղմի´տ են քահանաները. նրանք չեն հավատում, որ եվան սարքվեց ադամի կողոսկրից, չեն հավատում, որ փոշին կարող է մարմին հագնել, եթե Նա´ կամենա:
Կլսեն ու չե´ն հասկանա: Կնայեն ու չե´ն տեսնի: Որովհետև նրանց միտքը թանձրացել է: Որովհետև նրանք բացել են իրենց աչքերը` չտեսնելու համար, նրանք բացել են իրենց ականջները` չլսելու համար և չեն կամենում բժշկվել:


***

«Բանակում էի:
Նամակ գրող չունեի:
Նամակ գրող չունեի ու չէի իմացել, որ գիշերվա մի ժամի մայրս թաբաղը ղոլթուղին դեպի մառան էր գնացել,  դռան շեմին ընկել էր, քունքը տվել սալաքարին  ու տեղում մնացել: Հայր ունեի, ընտանիք ունեի, բայց նամակ գրող չկա´ր, որովհետև էլ մա´յր չունեի: Գյուղում շատերն ասում էին` «պատմությունն էդպես չի եղել, որ Սեփոն իր սիրած Նվարդի ծոցից գիշերով տուն էր մտել, կինն առաջն էր դուրս եկել,  հարց-փորձ, մարդը հերսոտած հրել էր կնոջը, նա էլ գլուխը շեմին էր տվել ու…» հորս գիշերվա թաթախաղն էս անգամ էդպես էր ավարտվել: Հայրս էս պատմության վերջում չէր տխրել: Պատմության վերջում որբացել ու տխրել էի ես, տխրել էին մեռնող  մորս` Զինայի աղջիկն ու տղերքը: Դրանից կծկվել, մի բուռ էր դառել մորեղբայրս` վարժապետ Միքայելն ու ամբողջ կյանքում ատել հորս: Բանակից տուն էի եկել, տեսել ոչ միայն մայրս չկա, այլ մորս փոխարեն ծաղկավոր խալաթն հագած ուրիշ կին է ֆռֆռում, օրորոցում նորածին է պառկած,  մի մատ ախպերներս  էլ դաշտից ու հանդից էնքան սինձ ու խոտ են կերել, տռզել, լախլախ եղած տանիքում նստել են: Հա´մ տուն ունեինք, հա´մ տաշտում` խմոր, բայց սինձ էին կերել ու տանիքում էին, որովհետև էդ տանն արդեն ուրիշ խալաթ հագած ուրիշ կին էր ֆռֆռում, որովհետև գյուղ էր, մեկը մեկին ճանաչում էր, ու հորս հարցնող չկար` «նախկին կինդ ոնց մեռավ»: Բանակից տուն մտա, քրոջս ման եկա, չգտա… Փողոցում չմնալու, չփչանալու համար տասնչորս տարեկան քույրս մի առավոտ տնից դուրս էր եկել ու Սամվելի հետ փախել: Սամվելն ապրում էր Վանաձորում: Սամվելը  քրոջս բաժի´նը չէր: Քույրս կապտաչյա, կարճլիկ, բայց սիրուն աղջիկ էր, Սամվելը` հոգեկան հիվանդ: Հարևանները պատմում էին, որ մինչև Սամվելի հետ փախչելը մեր գյուղից գնացքով գնում էր Թիֆլիս, կուկուռուզի ալյուրի պարկը դնում ուսին, բերում, որ տան փոքրերն ուտեն, սոված չմնան: Գնացել էր, եղբայրներս մնացել էին Աստծու ու դաշտերի հույսին:
Բանակից եկա, ոչինչ իր տեղում չգտա: Այգին խոտով լցվել էր, մոլախոտը բարձրացել մարդաբոյի, աղտուկեղտ – շնաճանճ – բզեզով վխտում էր տունն ու դուռը: Բողարն ու Գամփռը, դունչները քարերին քսելով, իրենց լակամաններն էին փնտրում: Թութը ծառերից թափվել էր, լցվել բակով մեկ, ցեխաշիրա դարձել, ոտքի հետ գնում էր: Մայրս թե լիներ, խնամքով, հատ-հատ կհավաքեր, կլցներ պղնձե մեծ կաթսաները, օջախ կաներ, կդներ կրակին, դոշաբ կեփեր, ձմռանը կտար մեզ, կխմեինք: Բայց չկա´ր, թթի
մրուրն ու ագռն էլ շան ոտի հետ գնո˜ւմ էր: Էդ հսկա շերամածառերը տնկել էր հորս հայր Աբրահամը: Լոռվա կողմերում թթենի քիչ կհանդիպես. արևի ջերմությունը չի հերիքում, որ թութը քաղցրանա: Բայց Աբրահամն ուներ երեք որդի ու երեք ծառ էր տնկել իրար կողքի: Երեքից երկուսը սպիտակ թութ էր տալիս, մեկը` մուգ վարդագույն: Վարդագույնը քիչ թթվաշ էր. մինչև հասնել էր ուզում, ամառն ավարտվում էր:
-Այ, ծոծե´մ կատարդ, - ասում ու ման էր գալիս էն թազա խալաթավորը: Թազա խալաթավորը կողքի գյուղից էր, բարձրահասակ, տղամարդու արտաքինով, մեծոսկոր: Խոսում էր շուտասելուկ կարդալու պես: Բնածին ցիստիտ ուներ: Օրվա մեջ հարյուր անգամ կտեսնեիր ձեռքով իրեն բռնած զուգարան էր վազում: Շատ ժամանակ չէր հասցնում,  ճաշի կաթսաների մեջ էր միզում: Հայրս, որ փաթուսխի պես մաքուր, ամպակ մորս գործին պահակ էր, ստուգատես ու արածին անհավան,  էդ կաթսաների մեջ եփած ճաշն ուտում էր, խալաթավորի ձեռքերն էլ` պաչում: Հորս պապը, պապու պապն եղել են քյոխվեք` գյուղի ամենաունևոր մարդկանցից: Նա էլ ջաղացներն ուներ, բայց մայրս մեր «ուտելու ժամին» եղած մի կտոր հացը կիսում էր հինգ հավասար մասի: Իր բաժինն էլ սեղանի փշուրներն էին, որ  ցամաքած ձեռքերով հավաքում էր ու արագ կուլ տալիս, որ չտեսնեինք:  Ջաղացի ալյուրը մերը չէր, ջաղացի ալյուրն էն Վաղիկի կին Նվարդի տղերքինն էր: Էն Նվարդի, ում  ծոցից գիշերով տուն էր մտել, մայրս թաբաղն անթատակին առաջն էր դուրս եկել,  հարցուփորձ արել ու…
Ո´չ մորս մահն էի իմացել, ո´չ հորս` խալաթավորի հետ ամուսնանալը: Նեղվել, նեղսրտել էի,  բայց մտածել` հեշտ բան չէ մեր մի բուռ գյուղից էդ հեռու-հեռավոր Բաշկորտոստան գիր ուղարկելը: Ուֆայում էի ծառայում: Էդ տարիներին էդպես էր, հայի, ռուսի, ուզբեկի, դաղստանցու, բոլորի հայրենիքը Սովետական Միությունն էր:  Էդպես էին խաբե´լ բոլորիս: Էդպես էինք հավատացել բոլո´րս: Հիմա էդ հեռու-հեռավոր տեղից եկել էի տուն ու տեսել, որ մայրս չկա, մորս փոխարեն ուրիշ խալաթավոր կին է նստած` կուրծքը նորածնի բերանում, դեռահաս ախպերներս էլ տանիքում կաթբանջար են «որոճում»: Կաթբանջարը համով է, թե տանիքում չուտես, հում չուտես,  կաթի մեջ եռացնես, քամես, յուղի մեջ տապակես, լավաշով փաթաթես ու  ուտես:
Տանիքից եղբայրներիս հավաքեցի, ոտքով հասանք Երևան, տեղավորվեցինք «տրամվի պառկի» մոտ սեփական տներից մեկում` վարձով:   «Տրամվի պառկը» կրկեսի մոտ էր, Երևանի կենտրոնում: Էդ տարիներին էնտեղ էին ապրում քաղաքի հեղինակություններն ու անունով տղերքը: Գյուղից նոր եկածի համար վտանգավոր թաղամաս էր: Ո´չ գումար ունեի, ո´չ թուղթ, ո´չ փոխնորդ հագուստ: Ես էի ու իմ զինվորական համազգեստը, որ
լվանում էի ամեն երեկո, փռում արևին, չորացնում, հագնում: Բացի դա, էդ երեխաներին կերակրել, հագցնել էր պետք, տան համար վճարել էր պետք: Տանը եղբայրներիս պատմություն, թվաբանություն ու աշխարհագրություն էի սովորեցնում: Հետո հասկացա, որ անուսում հեռու չեմ գնա, գնացի պոլիտեխնիկական ինստիտուտ, խնդրեցի, հատուկ քննություն անցկացրին` ռուսերենով. հայերեն տառերը չգիտեի: Ընդունվեցի: Ցերեկները դասի էի գնում, գիշերները կայարանում գնացքի վագոններից երկաթ էի դատարկում: Պատասխանատվությունը մեծ էր, վախ կար. եղբայրներս փոքր էին, շրջապատն` աննպաստ: Մի օր դասից տուն եկա ու տեսա` փոքր եղբայրս թաղի բեսեդկայում նստած քարտ է խաղում` սեկա` գրազով: Արյունը գլխիս խփեց, առանց ինձ հաշիվ տալու բոլորի մոտ էնպես ապտակեցի, որ մինչև հիմա երեսին հինգ մատիս տեղն երևում է:»
Ամեն երեկո ես լսում էի այս պատմությունը:  Հայրս զգույշ մարդ էր, միշտ գիտեր ինչ խոսել, ինչպես խոսել, որ մեզ համար թանձր չլիներ, բեռ չլիներ, բայց նա երբե´ք, ո´չ մի օր  չմոռացավ այս պատմությունը. իր ոդիսակա´նն էր: Ամեն երեկո թացացնում էր աչքերն ու պատմում: Կայացավ, ունեցավ, կորցրեց, գտավ, բայց սա կնքվա´ծ էր սրտում: Հորս հայրը խալաթավորից  ուներ երեք տղա, երկու աղջիկ: Մենք նրանց սիրում ենք այնպես, ինչպես սիրում ենք մնացած հորեղբայրներիս ու հորաքրոջս. հայրս էր այդպես ուզել, այդպես ենք սովորել:  Չգիտեմ` ներել էր հորը, թե ոչ, բայց ամեն ուրբաթ գնում էր գյուղ` տեսության, տարվա մեջ մի քանի անգամ մեկ շաբաթով, տասն օրով նրան մեր տուն էր բերում, պահում: Հայրս գիտե´ր սերմի օրենքը: Դա իմ ամենամեծ ժառանգությունն է:
-Պա´պ, պա´պ, էն խոզի պատմությունը կպատմե՞ս:
-Դե˜, խոզ էր էլի˜, զորամասի պատի երկայնքով  անցնում էր, ես էլ չէի տեսել, կազառմի պատուհանից եռման ջուրը լցրի դուրս, ուղի´ղ խոզի վրա: Խեղճ կենդանին ճղճղալով ո˜նց էր փախչում…
-Հետո՞:
-Հետո էն, որ էդ օրը սովորեցի այլևս պատուհանից  ոչինչ  չթափել:
Էս խոզի պատմությունն էր երևի, որ ամեն օր ինձ զվարճացնում էր, իսկ նրան տանում դեպի իր մեծ ցավը, դեպի այն երեկոն, երբ բանակից եկավ, տունն ու հացատունը չգտավ...

 ***

«Ո՞վ եմ ես», - հարցնում ենք մենք` հունական ու չհունական ողբերգությունների բոլոր հերոսներս: Այս հարցի պատասխանն է որոշում վախճանը:
Անտիգոնեն գտա´վ եղբորը թաղելու ձևը:
Մահը մաքրման միա´կ միջոցն է: Ճիշտ այդպես մեռավ Քրիստո´սը:
Մահը փուլերից երկրորդն է: Նրանցից մեծը հառնումն է` հարությունը: Գերեզմանները պիտի դատարկվեն. դրանք ժամանակավոր են:
Այդպես պետք է մեռնենք մե´նք: Այդպես պե´տք է մեռնեն բոլորն ու ամեն ինչ: Հավերժական է այն սկիզբը, որը և´ վերջն է:
Մեռնել կարելի է: Սպանե´լ չի կարելի. կացնի սպանածը հառնել չունի´:
Թույլ մի´ տուր, որ քեզ սպանեն:




Комментариев нет:

Отправить комментарий